Three days without a smartphone, is this even possible?

Aan de HAN in Arnhem studeer ik Communicatie en wij moesten afgelopen maandag onze mobieltjes afstaan voor 3 dagen. Smartphones zijn tegenwoordg bijna niet meer weg te denken en hier lees je of ik dit heb kunnen overleven! 

tumblr_miw5jnqn4j1qhbd1xo1_500

Dag 1.

De eerste afkickverschijnselen zijn al zichtbaar! Nog geen vijf minuten later na het afstaan van m’n telefoon en ik wilde hem alweer uit m’n tas pakken.  Ik mis mijn iphone niet zo zeer. Het zijn de kleine dingetjes waardoor ik mijn iphone ga missen. Bijvoorbeeld handige appjes om je saldo te checken of om je reis te plannen. Hierdoor miste ik mijn telefoon wel, maar ik vind het ook wel een voordeel om m’n telefoon niet bij me te hebben. Ik ben niet constant aan het kijken naar m’n appjes en ik ben meer bezig gericht om met wat er om me heen gebeurt.

Dag 2.

Ik mis m’n iphone vandaag eigenlijk vrijwel niet. Het is zo wel lekker rustig. Je bent niet telkens aan het kijken of je weer een whatsappje hebt of hoe laat het is. (Je moet dan nog voor een tweede keer je mobiel pakken, omdat je de eerste keer niet eens echt naar de tijd gekeken hebt.) Het enige vervelende is dat ik nu niet mijn rooster bij de hand heb. Ook als ik iets aan iemand wil vragen, moet ik nu op een andere manier met diegene communiceren, wat overigens prima werkt. Het stomme is dat de smartphone heel veel dingen overneemt. Ik zet bijvoorbeeld altijd mijn wekker met mijn telefoon. Ik moest nu een oude wekker gaan zoeken, omdat ik er geen meer op mijn kamer had staan.

Doordat ik nu zonder smartphone zit, benut ik mijn tijd anders en beter. Het heeft dus wel degelijk voordelen om geen smartphone te hebben. Dit vind ik eigenlijk een heel groot en waarschijnlijk ook het belangrijkste voordeel.

Dag 3.

De laatste dag zonder iphone heb ik goed overleefd. Het enige waardoor ik mijn telefoon miste was dat ik wist dat ik hem morgenochtend weer terug zou krijgen! Ik ben deze drie dagen dus goed doorgekomen zonder trillende handen of nachtmerries.

Kan ik zonder?

Doordat de smartphone zoveel opties biedt en het leven wat gemakkelijker maakt door allerlei kleine dingentjes, wordt de smartphone voor mij onmisbaar. Wel heb ik gemerkt dat er zeker voordelen aanzitten om geen smartphone te hebben. Zo besteed ik mijn tussenuren beter en zit ik in mijn sociale omgeving niet meer tussendoor te whatsappen met andere vrienden. Wat ik overigens zelf ook vervelend vind als andere dit doen. Mijn conclusie die ik uit deze ervaring kan trekken is dat de smartphone velen voordelen heeft en eigenlijk niet meer weg te denken is, maar er voor mij wel een grens ligt in hoeveel je hem gebruikt.

Geef een reactie

